Foto: Jonas Jörnberg. Foto ur föreställningen The Doggy Style Project, Anna Kuusamo, Sara Ribbenstedt och Lena Bondeson.

6 Dec: Sexualiserat våld på scen

Vad gör det med oss som betraktar och oss som gestaltar? Vad är alternativen?

18.00 - 18.45

Inledning av Victoria Sjöholm "De våldtagna primadonnorna" 20 min
Kvinnans roll inom operan har ofta varit som lungsjuk musa till manliga genier, men allt oftare "moderniseras" operor genom sexuellt våld som krydda i en iscensättning. Hon ger exempel på produktioner som har innehållit objektifiering och sexuellt våld på scenen samt pratar om hot och patriarkala strukturer bakom scenen.

 

Kajsa Widegren: Läsning ur Playing Antigone 10 min


Lena Bondesson: Utdrag ur föreställningen The Doggy Style Project, 10 min

 

18.45-19.00

Paus

 

19.00 - 20.00

Sexualiserat våld på scen, vad gör det med oss som betraktar och med oss som gestaltar? Vad är alternativen?

Ett samtal mellan Victoria Sjöholm, operaregissör; Kajsa Widegren, fil.dr genusvetenskap, Göteborgs Universitet; Lena Bondeson, skådespelare; Johanna Salander, konstnärlig ledare Ögonblicksteatern, Samtalsledare: Maria Grudemo El Hayek, WISP

 

Om de medverkande:

Viktoria Sjöholm, utbildad och verksam inom konstformen opera. Genomförde seminariet "De våldtagna primadonnorna" även under scenkonstbiennalen 2017 i längre format. Har arbetat som regiassistent på Norrlandsoperan för ett flertal produktioner, senast för höstens La Traviata.

Johanna Salander, regissör och konstnärlig ledare, Ögonblicksteatern, arbetar medvetet med att iscensätta utopier och alternativ som ett sätt att indirekt spegla samtidens destruktiva strukturer av hot och våld. Bland annat med föreställningen KILLARNA, och nu i ett undersökande arbete kring systerskap och förtrolighet i samarbete med Umeå Centrum för Genusstudier.

Kajsa Widegren är fil. dr i genusvetenskap med inriktning mot feministiska och queera kulturstudier. Hon disputerade 2010 med en avhandling om representationer av flickor och sexualitet i konst. Hennes senaste publikation på temat är en analys av uppsättningen Spår (av Antigone) som visades på Göteborgs Stadsteater 2015.

Lena Bruun Bondeson är en frilansande scenkonstnär som främst jobbar inom rörelsesbaserade verk. Med hennes scenkonstkollektiv BRAVO TOGA skapar hon egna tvärdisciplinära produktioner, såsom slut-shaming triologin "The Monica Project", "The Slut Project" och den sista delen "The Doggy Style Project".

Maria Grudemo El Hayek är frilansande skådespelerska, scenkonstkreatör och teaterpedagog. Hon är även projektledare i WISP;s feministisk scenkonstsamling.

Kajsa, Maria och Lena deltar alla även i projektet Girling Together: A Dialouge, ett samarbete mellan PotatoPotato Scenkonst och forskarnätverket Flickforsk! Nordic Network for Girlhood Studies ett tvärvetenskapligt nordisk nätverk som har har sin hemvist vid Umeå Centrum för Genusstudier, Umeå universitet. Samarbetet startade våren 2017 och syftar till att genom tvärsektoriell dialog och metodutveckling utmana föreställningar om hur ung femininitet gestaltas på scen.

 

 

Ett arrangemang av Festival Normal, i ett samarbete mellan Kvinnohistoriskt museum, Women and trans People in Swedish Performance (WISP), Ögonblicksteatern och Svenska Regissörsföreningen


Öppettider

Måndag stängt
Tisdag & onsdag 10-17
Torsdag 10-19.30
Fredag 10-17
Lördag 10-16
Söndag
12-16

 

Öppettider helgdagar

Besök

Kvinnohistoriskt museum
Väven, Storgatan 46a,

901 78 Umeå


Kartalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster



Kvinnohistoriskt
museum
är en del av
Umeå kommun